Zapojení fotobuněk do pohonu NICE Road
Pohony NICE Road využívají klasickou technologii zapojení, takže jsou v zásadě kompatibilní se všemi 24V reléovými fotobuňkami. Silniční pohony nejsou kompatibilní s fotobuňkami s technologií BlueBus.
Fotobuňky jsou vždy ve dvojici vysílač TX + přijímač RX. Fotobuňky se dělí na tři typy:
- Obě fotobuňky jsou zapojeny (vysílač TX a přijímač RX). Nejpoužívanější modely jsou BF, EPM a EPS, dále EPL, F210 nebo staré nedostupné MOF, FE, FI.
- Jedna fotobuňka je kabelová, druhá bezdrátová se svítilnou. Model FT210.
- Fotobuňka s reflektorem. Jediný model EPMOR.
Je stále tady:
Před vlastním připojením fotobuněk odpojte jednotku od napájení. Pokud fotobuňky nepřipojíte, vytvořte v řídicí jednotce spojení mezi svorkami 1 a 5.
Zapojení drátových fotobuněk
Fotobuňka TX je připojena ke kabelu 2×0,5 m2, fotobuňka RX je připojena ke kabelu 4×0,5 m2. Teoreticky můžete vytvořit propojení uvnitř fotobuňky a připojit fotobuňku RX k třívodičovému kabelu.
Silniční pohony byly v minulosti dodávány s různými řídicími jednotkami:
RBA0 | RBA4 | RBA4/A | RBA4R10 |
---|
Kromě jiných změn byla u řídicí jednotky RBA4 a RBA4/A změněna polarita napájení fotobuněk, tj
- pokud k řídicí jednotce RBA4R10 a RBA4/A připojíte fotobuňky,
takže používáte nové schéma, - pokud k řídicí jednotce RBA4 a RBA0 připojíte fotobuňky,
takže používáte staré schéma.
Nové schéma zapojení fotobuněk pro řídicí jednotky RBA4R10 a RBA4/A
Teoreticky můžete místo propojení svorky 4 fotobuňky RX s řídicí jednotkou na svorku 1 provést propojení uvnitř fotobuňky mezi svorkami 1 a 4 a použít pouze třívodičový kabel.
Staré schéma zapojení fotobuněk pro řídicí jednotky RBA4 a RBA0
Teoreticky můžete místo připojení ze svorky 4 fotobuňky RX k řídicí jednotce na svorku 1 provést připojení uvnitř fotobuňky mezi svorkami 2 a 4 a použít pouze třívodičový kabel.
Zapojení fotobuněk, jedno kabelové a jedno bezdrátové
V zásadě se jedná pouze o fotobuňky NICE FT210. Jedna fotobuňka se připojuje čtyřvodičovým kabelem, druhá je svítilna.
Fotobuňky NICE FT210 se připojují k jednotce NICE Road takto:
- Odpojte jednotku od zdroje napájení
- Nastavte propojky na fotobuňce TX takto:
- Jumper J1 - vytažený (pokud jsou fotobuňky od sebe vzdáleny více než 7 m, zasuňte jej)
- Jumper J2 - vytažen
- Jumper J3 - vytažený
- Na fotobuňce RX nastavte propojky takto:
- Jumper J1 - vytažený
- Jumper J2 - zasunutý
- Kabely připojte následujícím způsobem (fotobuňky jsou číslovány shora dolů):
- Z Drive Road ze svorky 1 (+24V) do fotobuňky RX na svorku 10 (+24V)
- Z Drive Road ze svorky 4 (-0V) do fotobuňky RX na svorku 9 (-0V)
- Ze silničního pohonu ze svorky 5 (PHOTO) do fotobuňky RX na svorku 1 (PHOTO)
- Z Drive Road ze svorky 1 (+24 V) do fotobuňky RX na svorku 2 (COM)
- Obnovení napájení jednotky
Na fotobuňce RX by se měly zobrazit kontrolky LED (zleva doprava):
- 1 LED - zelená, měla by svítit
- 2 led - červená, neměla by svítit
- 3 led - žlutá, neměla by svítit
- 4 LED - červená, čím pomaleji bliká, tím lépe vidí, nebo sekvenční diagnostika
Zapojení reflexní fotobuňky
Jedná se o jediný model NICE EPMOR. Zapojí se fotobuňka, která obsahuje vysílač TX i přijímač RX, přičemž na druhé straně křižovatky je pouze reflektor. Postup zapojení:
- Odpojte jednotku od zdroje napájení.
- Viz návod na straně 2 obrázek 2 https://www.taget.cz/user/documents/upload/data/manualy-k-pohonom/BranyPosuvne.sk - NICE-EPMOR .pdf Jsou zde tři propojky J1, J2 a J3. Nastavte je takto:
- Pokud je šířka průjezdu brány větší než 4 m, odstraňte propojku J1, pokud je menší, ponechte ji tam
- Nastavte jumper J2 do polohy NC, tj. měl by být na horních dvou pinech, spodní pin by měl být volný.
- Jumper J3 tam nechte zastrčený, tj. obejdeme se bez fototestu.
- Zapojte kabeláž následujícím způsobem:
- Z řídicí jednotky ze svorky 1 do fotobuňky na svorku 3
- Z řídicí jednotky ze svorky 4 do fotobuňky na svorku 4
- Z řídicí jednotky ze svorky 1 do fotobuňky na svorku 6
- Z řídicí jednotky ze svorky 5 do fotobuňky na svorku 5
- Připojte jednotku k napájení a měla by fungovat.
Zapojení více párů fotobuněk
Pokud potřebujete k pohonu NICE Road připojit více párů fotobuněk, napájení bude společné a bezpečnostní obvody budou zapojeny sériově. To znamená, že uzavřete bezpečnostní obvod 1 a 5 na řídicí jednotce tak, že z řídicí jednotky přejdete ze svorky 1 na první fotobuňku RX na svorku 4, ze stejné fotobuňky ze svorky 5 na druhou fotobuňku RX na svorku 4 a ze stejné fotobuňky ze svorky 5 na řídicí jednotku na svorku 5.
Když se tedy přeruší paprsek mezi kteroukoli dvojicí, přeruší se i bezpečnostní obvod a brána se zastaví a začne se otevírat.
Fotobuňky k ochraně oblasti zatahování brány
Pokud z nějakého důvodu potřebujete při řízení NICE Road připojit fotobuňky na stranu offsetu, je možné je připojit na vstup STOP, tj. vstupy 3-4. Logika fungování je pak taková, že když vstoupíte do fotobuněk, brána se zasekne a kus se vrátí zpět. Zůstane stát a nelze s ním hýbat, dokud neuvolníte fotobuňky. Po změně zapojení vstupu STOP bude nutné pohon resetovat a znovu vyhodnotit.
Můžete to zkombinovat tak, že v nadjezdu budete mít jeden pár fotobuněk, který bude aktivní pouze při zavírání, a mimo nadjezd, v oblasti, kde se brána otevírá, budete mít druhý pár fotobuněk, který bránu zastaví při jakémkoli přerušení.